Gdybym chciał opisać Wasteland jednym zdaniem, to brzmiałoby ono : Fallout, wydany w latach osiemdziesiątych! Być może niektórym trudno uwierzyć, że taka gra została stworzona w czasach dominacji C64 oraz małego Atari, jednak ukończenie Wasteland (w 2021 roku!) zajęło mi niemalże 40 godzin, a początkowe wahanie oraz niepewność, szybko zastąpione zostały fascynacją nad samą produkcją, ilością zaimplementowanych pomysłów oraz rozwojem fabuły. Mniej więcej w połowie gry zrozumiałem (i zacząłem podzielać!) zachwyty nad Wasteland!
Bardzo szybko wróciły wspomnienia z pierwszej rozgrywki w Fallout! Te wszystkie zachwyty, fascynacja światem oraz wciągnięcie w grę! To samo spotkało mnie teraz, w co być może niektórym trudno będzie uwierzyć. Teraz, po ukończeniu Wasteland, mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że rozumiem, dlaczego ta gra uważana jest za kultową!
Kickstarter?
Po raz pierwszy o Wasteland usłyszałem przy okazji promocji drugiej części tej gry. Brianowi Fargo udało się zebrać niemalże $ 3 000 000 na produkcję tej gry na Kickstarterze. Odbiło się to dużym echem, nie tylko w świecie graczy. O Wasteland 2 pisano bardzo dużo i nie sposób było nie natknąć się na informację o tej produkcji.
Skoro pracowano nad drugą częścią, to przecież kiedyś musiała się ukazać część pierwsza, prawda? Jednak ja, który dorastałem w latach ‘80-’90, nigdy nie zetknąłem się z tym tytułem… Tak więc nie pozostało mi nic innego, jak tylko się doszkolić.
Fabuła
Akcja Wasteland ma miejsce we wschodniej części Stanów Zjednoczonych, w roku 2087, dziewięćdziesiąt lat po tym jak wojna nuklearna spustoszyła świat.
Pomimo ogromu zniszczeń, w niektórych miejscach ludziom udało się przetrwać. Jednym z nich było federalne więzienie, które po rozpoczęciu ataku zostało przejęte przez grupę Amerykanów. Więźniowie zostali wyrzuceni na pustynię, aby tam dokończyć swoje wyroki, co w praktyce oznaczało dla nich pewną śmierć.
Miejsce z czasem zaczęło się rozrastać i, pomimo początkowych tarć oraz nieporozumień, przybywały tutaj kolejne grupy ludzi. Początkowe przekonanie, że są jedynymi, którzy przeżyli nuklearny holokaust szybko się rozwiało, ponieważ osadnicy nie raz musieli walczyć z napastnikami, a do tego dowiedzieli się, że nie w niedalekiej okolicy wciąż zamieszkane są miasta Needles, Quartz oraz znane wszystkim Las Vegas.
Instrukcja do Wasteland dość naiwnie wspomina, że sukces w odbudowywaniu społeczności sprawił, że osadnicy zapragnęli pomagać innym oraz nieść pokój. Przymkniemy jednak na to oko i udamy się eksplorować czekający na nas świat, ponieważ im dalej – tym jest ciekawiej!
Świat
Pierwszymi miejscami, które odwiedzimy będą niewielkie osady, obóz nomadów oraz pobliskie jaskinie. Z czasem jednak uda nam się dotrzeć do miast, mianowicie do :
Little Old Quartz
Xenophobic Needles oraz
Lovely Vegas.
Jeśli nałożymy mapę Wasteland na mapę Stanów Zjednoczonych, to okaże się, że wszystkie te miasta istnieją naprawdę. O ile istnienie Las Vegas było dość oczywiste, o tyle początkowo byłem przekonany, że pozostałe miasta to wymysł twórców gry.
Fabuła zabierze nas w szaleńczą podróż, a świat, który przyjdzie nam eksplorować, mimo że składa się tylko z kilkunastu lokacji, zapewni nam dziesiątki godzin gry!
Mechanika
Musimy pamiętać, że Wasteland jest grą z lat osiemdziesiątych, toteż niektóre rozwiązania, nienajlepiej niestety, zniosły próbę czasu. Co gorsze, nie zostały one poprawione w edycji Remastered. Dla osób, które nie zetknęły się z mechaniką gier lat ‘80, przywyknięcie do rozwiązań zastosowanych w Wasteland może być nie lada wyzwaniem!
Niejednokrotnie zdarzyły mi się sytuację, gdy wiedziałem, co muszę zrobić, jednak nie wiedziałem jak należy to zrobić pod względem technicznym.
Dla nowego gracza początek gry może być szczególnie frustrujący – po opuszczeniu bazy jesteśmy zdani na siebie; nawet najsłabsi wrogowie potrafią sprawić nie lada kłopoty, a wręcz kompletnie anihilować naszą drużynę!
Manual to podstawa
Ani oryginalny Wasteland, ani wersja Remastered nie oferują ani tutorialu, ani poradnika. Autorzy oczekują, że przynajmniej pobieżnie zapoznamy się z podręcznikiem gry.
Usprawnienia wersji Remastered to głównie grafika; interfejs pozostał w zasadzie bez zmian. Grę najlepiej obsługuje się klawiaturą (co dla mnie jest akurat dużym plusem) a walki odbywają się w tekstowym okienku po prawej stronie ekranu.
Przedmioty
Każdy członek naszej drużyny może nieść do 30 przedmiotów – rozmiar ani waga nie mają tutaj znaczenia. Magazynek do pistoletu, menażka, karabin, a nawet power armor zajmują tyle samo miejsca.
Przedmioty nie posiadają opisów (ani wyjaśniających dymków). O ile każdy wie, czym jest menażka (desert canteen), to przydałaby się już informacja, że jej posiadanie automatycznie zapobiega utracie punktów życia na pustyni oraz umożliwia regenerowanie tam punktów życia. Są jednak przedmioty, których przeznaczenia wcale nie jest tak łatwo się domyślić. Do czego, na przykład, może służyć Plasma Coupler?
Statusy oraz Leczenie
W Wasteland, w przeciwieństwie do wielu innych gier, gdy punkty życia (constitution) naszych bohaterów spadą do zera, nie umierają oni! W większości przypadków padają oni nieprzytomni na ziemię i jeżeli nie mają oni poważnych obrażeń, to z czasem wrócą do siebie.
Gdy jedna zostaną oni poważnie ranni (SER), potrzebna będzie profesjonalna pomoc – bądź to lekarza, bądź towarzysza z umiejętnością Medic/Doctor. Jeśli nie otrzymają jej – ich stan będzie się systematycznie pogarszał, aż do momentu wpadnięcia w śpiączkę i, następującej po niej, śmierci.
Doświadczenie
Pomimo swojego wieku, Wasteland ma bardzo zdroworozsądkowe podejście do tematu zdobywania doświadczenia. Bardzo ważne jest rozróżnienie na atrybuty oraz osobiste statystyki z jednej strony, a umiejętności z drugiej.
Zdobywane podczas walk oraz podróży doświadczenie pozwoli na podnoszenie atrybutów, z których najważniejsza jest Inteligencja. To jej określony poziom wymagany jest aby uczyć się nowych umiejętności. O ile aby walczyć wręcz (Brawling) albo posługiwać się pistoletami (Clip Pistol) wystarczy nam Inteligencja na poziomie zaledwie 3 punktów, o tyle umiejętności Medyk oraz Rozbrajanie Bomb wymagają Inteligencji już na poziomie 15 punktów.
Inteligencja ma również wpływ na zdobywanie punktów doświadczenia. Pozwolą nam one uczyć się nowych umiejętności w bibliotekach oraz rozwijać te już posiadane. Mówiąc o rozwijaniu umiejętności trzeba koniecznie wspomnieć, że im częściej ich używamy, tym sprawniejsi się w nich robimy. Oznacz to, że im częściej będziemy się włamywać, tym bardziej będzie się nam zwiększała umiejętności PickLock. Im więcej będziemy strzelać – tym częściej będziemy trafiać i zadawać większe obrażenia.
Drużyna
Rozpoczynamy grę z czterema bohaterami. W naszej drużynie jest jednak siedem miejsc, co oznacza, że będziemy mogli mieć aż 3 bohaterów niezależnych! Podczas naszych podróży napotkamy czternaście osób, które będzie można przyłączyć do naszej drużyny.
Rozwijają się oni w taki sam sposób, jak nasi bohaterowie; co jakiś czas niektórzy będą odmawiać wykonywania poleceń lub oddawania przedmiotów innym osobom! Szczególnie ostrożnym należy być z jednym NPC, którego napotkamy na późniejszym etapie gry – odmówi on oddania przedmiotów, więc jeśli przypadkiem wyposażymy go w najlepszą broń lub zbroję, to będziemy się mogli z nimi pożegnać…
Paragrafy
Niektórzy młodsi gracze mogą się zdziwić widząc w grze odwołania do poszczególnych paragrafów. Kiedyś standardem było zawieranie tak dużej ilości tekstu w grze, że zamiast jego fizycznego wyświetlania na ekranie, dawano nam tylko odnośnik do paragrafu w wydrukowanej instrukcji. Och, gdzież się podziały te czasy, gdy do pudełkowych wydań dołączane były porządne instrukcje…
Podusmowania
Moim zdaniem dla kogoś, to sięga po Wasteland po raz pierwszy najelpszym wyborem jest wersja Remastered. Przede wszystkim wygląda ona najlepiej, jak również uruchamia się ją i obsługuje najwygodniej. Ja posiadam wersję z GOG , która zapisuje stany gry w chmurze, przez co mogłem w Wastaland grać na dwóch różnych maszynach.
Jeśli uda nam się przyzwyczaić od mechaniki oraz pewnych staroświeckich rozwiązań, Wasteland sprawi nam mnóstwo przyjemności. Zaoferuje nam grywalność, o jakiej niektóre z obecnie wydawanych gier mogą tylko pomarzyć…
Krótko mówiąc, jeśli dacie sobie radę z interfejsem gry – Wasteland to naprawdę gra, w którą warto zagrać; gra która sprawi dużo przyjemności, a jej ukończenie da dużo satysfakcji!
[…] do jednej z najlepszych przygodówek, jakie kiedykolwiek stworzono oraz The Bard’s Tale. Zremasterowana wesja Wasteland zapewniła mi długie godziny rozrywki i mam nadzieję, że tak samo będzie z tą grą. A nawet […]
[…] przechodzą niezauważone, a do nas samych należy wynajdywanie takich diamentów. Takie życie. Najlepsze gry rpg? Myślę, że Shadowrun na pewno się do takich […]